Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeld communiceert non-verbaal en dus véél sneller dan een goed verhaal. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Design kan een merk maken, maar ook breken.
In opdracht van reclame- en marketingbureaus of zelfstandig heb ik in de loop der jaren veel logo's en huisstijlen ontworpen, gerestyled of doorontwikkeld.
Al meer dan 10 jaar is kleertjes.com dè webwinkel als het om alle merken kinderkleding gaat. Het bedrijf is volop in beweging en bevindt zich in een transformatie van de oude vertrouwde merkwaarden naar het nieuwe brand DNA.
Tijdens deze periode ben ik als freelancer op de marketingafdeling nauw betrokken geweest bij deze fase. Naast het begeleiden van het team in deze fase was mijn taak het gefaseerd implementeren van de nieuwe merkwaarden en de daarbij behorende grafische elementen. Daartoe behoorde de restyling van de website en nieuwsbrief, het ontwikkelen van diverse abricampagnes, artdirection en redactie magazines en diverse online en offline middelen.
Viking is een handelsnaam van het internationale concern Office Depot. Viking Direct is dè toonaangevende leverancier voor kantoorbenodigdheden en levert aan grote en kleine bedrijven door Europa. Office Depot levert vooral aan grote multinationals.
Als freelance art director heb ik Viking geholpen met de restyling en het ontwikkelen van nieuwe concepten, zowel grafische- als fotografieconcepten. Vervolgens heb ik ook de art direction van de fotoshoots gedaan op diverse locaties in Nederland, dit laatste ook voor Office Depot. De nieuwe stijl is geleidelijk aan in heel Europa geïntroduceerd.
wehkamp.nl is het grootste warenhuis van Nederland op het gebied van online winkelen met zo'n 180.000 artikelen in het assortiment verdeeld over 5 'werelden'. Per jaar heeft wehkamp.nl ruim 122 miljoen bezoekers en met ruim 7 miljoen zendingen per jaar is het bedrijf één van de grootste verzenders van pakjes in Nederland.
In 2008 is wehkamp.nl getransformeerd naar een volledige online winkel met een geheel nieuwe uitstraling: een actueel en inspirerend assortiment, dat relevant is voor de klanten.
Van 2003 t/m 2010 ben ik nauw betrokken geweest bij deze transformatie en heb ik zowel off- als online vernieuwende concepten ontwikkeld en vorm gegeven aan het nieuwe wehkamp.nl
Daarnaast heb ik voor wehkamp.nl veel fotoshoots begeleid, zowel in fotostudio's als op locatie (in binnen- en buitenland). Van modellen casten tot samenstellen van het fototeam, van locaties zoeken tot budgettering, van creatief concept tot art direction op de set.
Claudia Sträter is onderdeel van de Belgische FNG Group en is 100% Dutch design. Naast een eigen webshop heeft Claudia Sträter 27 eigen winkels, 2 outlets, 10 shop-in-shops, 6 winkels in België en één in Luxemburg.
Alle filialen worden gestyled in door Claudia Sträter zelf ontwikkelde winkelconcepten. Daarnaast worden ook alle communicatiemiddelen en marketingactiviteiten op het hoofdkantoor in Diemen zelf ontwikkeld en ontworpen.
Claudia Sträter heeft mij gevraagd als freelancer het vaste team te versterken en de conceptontwikkeling en vormgeving van diverse middelen voor mijn rekening te nemen.
De baby- en kindercollectie van Tommy Hilfiger bestaat uit stijlvolle kinderkleding met de uitstraling van de Amerikaanse, preppy lifestyle.
Tommy Hilfiger Nederland had als wens om speciaal voor de Nederlandse markt een fotoshoot te organiseren waarin de feest- en wintercollectie werd gepresenteerd. In samenwerking met kleertjes.com heb ik een concept ontwikkeld, een fotoshoot georganiseerd en een digimagazine vormgegeven. Dit was zo succesvol dat ik dit ook voor de Nederlandse zomercollectie heb mogen doen.
Als grafisch ontwerper of art director heb je vaak een bepaalde voorliefde of specialisatie. Bij mij is dat fashion en retail. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik niet met liefde voor andere branches werk!
Ik vind het áltijd een uitdaging als de klant met een bepaalde vraag bij me komt. Heerlijk om het bedrijf te leren kennen, de mensen, de dienst en/of product. Wie ben je, wat wil je de wereld vertellen, wat maakt jou en jouw bedrijf zo uniek?
Niet altijd makkelijk om antwoorden te krijgen op die vragen, maar wel essentieel om een gedachte, gevoel of strategie te visualiseren.
Relatieplanet is de nummer 1 datingsite van Nederland met ruim 4,5 miljoen leden. Dit komt deels doordat Relatieplanet.nl één van de eerste relatiesites was die Nederland rijk is, maar dit komt ook door de goede kwaliteit. Per dag schrijven gemiddeld 1200 nieuwe leden zich in bij Relatieplanet.
Relatieplanet heeft mij benaderd om hun team te versterken en de site te restylen. Dit wel met inachtneming van de technische (on)mogelijkheden, dus op het huidige grid in de vorm van een quick-fix.
Hogeschool Windesheim Flevoland maakt als nevenvestiging onderdeel uit van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Windesheim telt 20.300 studenten, duizenden cursisten en ruim 1.800 medewerkers. Hiermee mag Windesheim zich één van de grotere hbo-instellingen in Nederland noemen.
In de periode 2011-2014 heb ik voor Windesheim Flevoland in samenwerking met reclame- en internetbureaus het communicatieconcept verder uitgewerkt. Immers: Flevoland heeft een heel andere populatie dan regio Zwolle, dus de doelgroep moet op een andere manier worden aangesproken.
Tevens heb ik fotografieconcepten ontwikkeld en gerealiseerd en de huisstijl verder ontwikkeld en bewaakt.